آیا مزاج همسران بر روابط جنسی موثر است؟


طب سنتی ایران یک مکتب طبی غنی ، قدیمی و ارزشمند  است. در واقع حکما و دانشمندان بزرگی همچون شیخ الرئیس ابن سینا، حکیم محمد‌ بن ذکریای رازی و حکیم جرجانی را در دامن خود پرورش داده که امروز می‌بینیم در عالم پزشکی کماکان از شهرت بالایی برخوردار هستند.طب سنتی ایرانی را در دنیا با عنوان طب سینایی یا مکتب طبی که منسوب به ابن سینا است، می شناسند.

در حوزه سلامت جنسی و روابط زناشویی از نگاه مکتب طب ایرانی سوالی که برای خیلی ها پیش می آید این است که:

آیا مزاج در الگوهای رفتاری، اخلاقی و روابط بین زوجین هم، می تواند موثر باشد؟

پاسخ مثبت است. پایه این مکتب طبی بر اساس مزاج بنا نهاده شده لذا خیلی کوتاه ، نگاه به این مکتب طبی را نسبت به مزاج بررسی می کنیم.

 ما در این مکتب قائل به این معنا هستیم که یک فرد در طول عمر طبیعی خود دوره‌های مختلف مزاجی را سپری میکند، دوره های سنی مختلف را حکمای طب سنتی ایران به چهار دوره تقسیم کردند:

 اولین دوره از بدو تولد هست تا حدود ۳۰ سالگی معمولاً مزاج افراد در این مقطع سنی به سمت گرمی و رطوبت میل می کند  به اصطلاح افراد گرم و تر هستند. مزاج افراد بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی به سمت گرمی و خشکی تمایل دارد. از ۴۰ سال تا ۶۰ سالگی بطور معمول مزاج افراد حرارت اولیه خود را از دست داده و به سمت سردی و خشکی مزاج میل می ‌کند. امیدواری به زندگی در حکمای طب ایرانی بسیار بالا بوده و بر همین اصل چهارمین مقطع سنی عمر طبیعی یک انسان را از ۶۰ تا ۱۲۰ سالگی قلمداد می کرده اند، در این مقطع سنی مزاج افراد به سمت سردی و تری میل می کند، رطوبت مزاج بالا و حرارت مزاج پایین می آید،  در واقع مزاج سرد و تر است.

با دقت و مطالعه در تفاوت هایی که بین این چهار نوع مزاج در سنین مختلف وجود دارد می توان به شرایط بدنی، توانایی و کارکردهای جنسی افراد درطول عمر پی برد.

آیا جنسیت های مختلف یعنی جنس مونث و جنس مذکر از حیث مزاجی متفاوت هستند؟

آیا نوع مزاج همسران بر روابط جنسی موثر است؟

پاسخ این سوال ها مثبت است. نوع مزاج می تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی زناشویی تأثیر مهمی داشته باشد، بطوری که خواستگاه برخی اختلافات در زندگی زناشویی ممکن است متاثر از آن باشد. مزاج هر فرد بر میزان تمایلات جنسی او تأثیر عمیقی دارد، اغلب افرادی که دارای مزاج گرم هستند از نظر جنسی تمایلات بیشتری هم دارند، لازم بذکر است مولفه های بسیاری بر مزاج تاثیر گذاری دارند.

 بطور طبیعی مزاج مرد نسبت به زن دارای حرارت و خشکی بیشتری است.یعنی عموم مردان دارای مزاج گرم تر و خشک تری نسبت به جنس زن هستند، که مزاج سردتر و مرطوب تری دارند. شاید این تفاوت مزاجی بین دو جنس مرد و زن خود به نوعی از مظاهر حکمت پروردگار باشد ،اینکه مزاج خانم‌ها نسبت به آقایان سردی و رطوبت بیشتری دارد، جدای از اینکه در یک سری از ویژگی های ظاهری مثل تفاوت توده بدنی آقایان و خانم ها و الگوهای رفتاری هم موثر و قابل تشخیص است.

چه بسا صبوری، تحمل و حوصله بیشتر خانم‌ها نسبت به آقایان که بخوبی در سطح تحمل دوره بارداری، تحمل درد زایمان و صبوری در تربیت فرزندان نمود پیدا می کند ناشی از همین تفاوت مزاجی باشد که در مزاج خانم ها وجود دارد. و همین باعث بروز تفاوتهایی در الگوی رفتاری زن و مرد می شود.

آیا فصل ها نسبتی با انواع مزاج دارند؟

حکما مزاج فصل ها را نیزمتفاوت می دانستند، به همین دلیل قدما بطور معمول به شیوه ای که در فصل تابستان زندگی می‌کردند در فصل زمستان زندگی نمی کردند. آنها از الگوهای متفاوتی در تغذیه، خواب و سایر رفتارها در هر فصل پیروی می کرده اند. ایشان فصل بهار را گرم و تر،  تابستان را گرم و خشک،  پاییز را سرد و خشک و فصل زمستان را سرد و تر همراه با رطوبت بیشتر می دانسته اند.

نقل از دکتر ابراهیم خادم – متخصص طب سنتی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *