مصرف بی رویه نمک

در جامعه ما مصرف نمک بسیار زیاد است یکی از آن دلایل ذائقه مردم است که طی سالها به سمت شوری رفته است مثلا آب بعضی از قسمتهای ایران به دلیل سختی و مزه بدی که داشته باعث بی مزگی غذا می شده و برای مزه دادن به غذا از نمک بیشتری استفاده می شده است.

زمینه های تاریخی استفاده از نمک را می توان در فرهنگ غذایی مردم ایران یافت. در ایران تمایل تهیه نان های ورقه ای بیشتر از نان های حجیم است. اضافه کردن نمک بیشتر به خمیر آماده شده اجازه میدهد که بهتر ورقه شود. بدین ترتیب افزایش مصرف نمک در وعده های غذایی از نان گرفته تا دیگر غذا ها باعث افزایش  بیماری های قلبی عروقی در کشور شده است.

نمک به مقدار کم برای بدن ضروری است  ولی مصرف زیاد آن باعث پرفشاری خون و آسیب  به قلب و عروق می شود. میزان نیاز استاندارد بدن نمک 2 تا 3 گرم در روز است. اگرمصرف نمک درحد استاندارد باشد و کلیه های فرد سالم باشند و عملکرد مناسبی داشته باشند، میتوانند نمک اضافه بر نیاز را دفع کنند. اما با مصرف بی رویه نمک و نیزعملکرد نامناسب کلیه ها به هر دلیلی، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن و ایجاد ورم می شود.

برای پیشگیری از پرفشاری خون و بیماری های قلبی- عروقی بهتر است هنگام طبخ غذا از کمترین مقدار نمک استفاده شود، نمکدان را از سر سفره حذف کنید. آگاه باشید غذاهای کنسرو شده و بیشتر مواد غذایی آماده دارای  نمک زیادی هستند، این مواد غذایی را کمتر مصرف مصرف کنید. برای مزه دار کردن غذا به جای نمک، از طعم دهنده های طبیعی و سالم استفاده کنید. بکار گیری آب نارنج، لیموترش، سبزی های تازه، سیر، آویشن و شوید در آشپزی توصیه می شود. سعی کنید با رعایت تعادل در تغذیه، مصرف تنقلات شور مانند چیپس، پفک، خوراکی های  شور ، آجیل شور، ترشیجات شور، و سوسیس و کالباس را به کمترین مقدار ممکن برسانید و در بسیاری موارد پرهیز کنید.

نکته مهم اینکه برای تهیه خمیر نان و کیک از جوش شیرین برای ورآمدن و پف کردن استفاده می شود، جوش شیرین مانند نمک طعام حاوی مقدار زیادی سدیم است. افرادی که برای مصرف نمک پرهیز دارند در مصرف این ماده هم دقت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *