لزوم استفاده از عینکهای محافظ

 در اطراف ما پرتو فرابنفش و مادون قرمز فراوانی وجود دارد که همراه با نور مرئی وارد چشم می شوند و توسط بافتهای طبیعی چشم جذب و در دراز مدت آسیب های زیادی به این بافت ها می رسانند، باید با عینک های مخصوص جلوی ورود این اشعه را به داخل چشم گرفت . میزان نور در اطراف ما بسیار زیاده و ما می توانیم میزان نور ورودی چشم را با این ابزار ها کنترل کنیم . با کم کردن نور ورودی به چشم و کنترل اشعه های مختلف می توانیم بافت های سالمی در چشم هایمان داشته باشیم .

به دلیل حساس بودن ساختار بدنی و چشمی کودکان، آسیب پرتوهای فرابنفش در این گروه سنی به مراتب شدیدتر از افراد بزرگسال است. در محیط های باز مثل زمین بازی، مدرسه،  استخر و اماکن مشابه چشم کودکان در معرض پرتوهای فرابنفش خورشیدی است. همچنین ساختار چشمی کودکان نسبت به بزرگسالان ظریف تر و حساس تر است که به ویژه در تابستان، آسیب پذیرترند. ضروری است، کودکان در فضاهای باز از عینک های مناسب محافظ پرتو UV استفاده کنند.

عینک های انتخابی برای کودکان باید به نحوی دور چشم را پوشش دهد که پرتوهای مضر از هیچ طرف وارد چشم این عزیزان نشود.ضمنا باید توجه داشت که عینک روی بینی و گوش کودک که در حال رشد است، اثری باقی نگذارد. نکته قابل ذکر دیگر در انتخاب عینک مناسب اینکه رنگ عینک و تیرگی آن می بایست ضمن آنکه از عبور پرتوهای UV  جلوگیری می کند، مانع دید کافی نشود. استفاده از کلاه های لبه دار همراه با بهره گیری از عینک محافظ مناسب برای کودکان به عنوان یک ضرورت محافظتی توصیه می شود.

مضرات اثر پرتو فرابنفش بر چشم :

استفاده از عینک های محافظ در شرایط مختلف برای همه لازم است. برای پی بردن به اهمیت موضوع بدانید که برخی بیماری های چشمی شایع با تاثیر نور خورشید و اشعه فرابنفش بر چشم مرتبط هستند. مثل: دژنرسانس ماکولا، آب مروارید، سوختگی سطحی قرنیه بر اثر قرار گرفتن طولانی در معرض تابش آفتاب، ناخنک چشم، ضایعات لکه زرد ته چشم، پیری زودرس بافت های اطراف چشم و سرطان های پوست.

آیا عینک های محدود کننده پرتو فرابنفش چشم را در برابر تمام آسیب ها محافظت می کنند؟

نکته مهم دیگری که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که عینک های محدود کننده پرتو فرابنفش نمی توانند چشم ها را در مقابل نورهای بسیار شدید برخی منابع تولید کننده نور محافظت کنند. نگاه مستقیم بدون محافظت به برخی نورها از جمله نور حاصل از قوس الکتریکی در جوشکاری، نورهای شدید برنزه کننده، تابش شدید نور و انعکاس آن در محیط های برفی و یا نگاه مستقیم به خورشید نمونه هایی هستند که می توانند باعث بروز آسیب های زیاد به چشمی و حتی اختلال در بینایی شوند.

عوارض پرتوهای زیان آوربر چشم:

از عوارض کوتاه مدت پرتوهای فرابنفش بر چشم باید به این نشانه ها اشاره کرد، خشکی و تحریک چشم، احساس سوزش چشم و سردرد. مجاروت در برابر نورخورشید در بلند مدت موجب آب مروارید، ، می شود. لازم بذکر است افراد پس از جراحی آب مروارید، لیزیک، لازک و PRK باید بیشتر مراقب چشمان خود باشند، چون در این زمان ممکن است از پرتوهای فرابنفش خورشید بیشترین صدمه را بینند. ضرورت استفاده از عینک های محدود کننده پرتو فرابنفش برای این افراد بسیار بیش از سایرین است.

نکته پایانی اینکه با توجه به تغییرات  وضعیت آب و هوایی کشورمان به ویژه در کلان شهرها مانند تهران، آلودگی های پرتو فرابنفش طی سال های گذشته بیشتر از استاندارد شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و همین مطلب اهمیت مراقبت از چشمان شما را بیشتر می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *