تغذیه مناسب در فصول سرد سال

کودکان در دوران ابتدایی و قبل از آن باید ازفعالیت های خوبی برخوردار باشند ولی در فصول سرد این فعالیت ها کمتر هستند .

با آغاز فصول سرد سال، پاییز و زمستان و کوتاهتر شدن روزها فعالیت های بدنی افراد کمتر می شود در نتیجه افراد شاهد بروز تغییرات  درونی هستند. کودکان هم با سرد شدن هوا و برای مراقبت از ابتلا به سرماخوردگی کمتر اجازه فعالیت و بازی در فضای خارج خانه دارند.  در این فصول تغذیه مناسب حاوی مواد غذایی مفید نقش بسیار مهمی در سلامت و شادابی کودکان ایفا می کند.

سبزیجات گروه مهمی در هرم غذایی هستند که باید به مصرف آنها توجه کرد. بطور مثال مصرف گل کلم در فصل سرما توصیه می شود. گل کلم دارای خواصی ضد التهابی و ضد سرطانی است. طعم خوب این سبزی اجازه می دهد آنرا در انواع غذا ها و سالادها استفاده کنید. گل کلم سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین B، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K و مواد معدنی چون پتاسیم، منیزیم و منگنز است. این مواد در روند رشد کودک مفید و فیبر موجود در آن ارزشمند است.

قارچ خوراکی علی رغم اینکه سبزی نیست و متعلق به خانواده قارچ هاست حاوی مواد مغذی فراوانی است. صرف غذاهای با  قارچ می‌تواند ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی را کم کند. مصرف قارچ می‌تواند سیستم  ایمنی بدن را در مقابله  به عفونت‌ها یاری دهد. این ماده غذایی حاوی ویتامین C، ویتامین B5، موادی همچون پتاسیم، فسفر، مس، سلنیوم، ریبوفلابین، نیاسین و فیبر است که برای سلامت قلب مفید هستند. برای قبول بهتر کودکان این خوراکی را می توانید در تهیه  سوپ، سالاد و ماکارانی بکار ببرید.

کدو حلوایی هم از جمله خوراکی هایی است که مصرف آن در فصول سرد سال برای بدن مفید است. کدو حلوایی با کالری کم حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از انواع ویتامین هاست که برای کودکان خیلی مفید است. از خواص کدو حلوایی می‌توان به تاثیر آن بر سلامت پوست، کم کردن حملات آسمی، تقویت سیستم ایمنی، تاثیر در کاستن بروز بیماری‌های قلبی،  عملکرد ضد التهابی اشاره کرد. مواد معدنی پتاسیم و روی که در کدو حلوایی موجود است در کنار ویتامین B سرشار به سلامت ، رشد، تقویت و حفظ کلاژن مو کمک می کند. کدو حلوایی دارای میزان زیادی ویتامین C است و میتواند مانع سرماخوردگی، سرفه  و بروز گلودرد در زمان ابتلا به سرما خوردگی شود.

مصرف مرکبات در کودکان بدلیل اینکه مقدار زیادی ویتامین C ، فیبر دارند و حاوی پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم هستند باعث تقویت ماهیچه ها و قوت استخوان ها  می شوند.

در فصول سرد ما بیشتر به صرف غذاهای چرب تمایل داریم. این چربی زیاد برای کسانی که فعالیت کمتری دارند مناسب نیست پس پیشنهاد می شود تعادل و تنوع تغذیه ای را رعایت کنید. یعنی از تمام گروه های غذایی استفاده کنید ولی از نوع کم چرب آنها مثلا از شیرهای کم چرب استفاده شود – بغیر از کودکان کوچکتر که اضافه وزن ندارند – درغذا ها باید از انواع گوشت های مرغ، ماهی و گوشت قرمز استفاده شود. حبوبات، برنج، غلات، نان و سبزیجات باید در رژیم غذایی ما باشند. از خوردن کیک های چرب ، میان وعده های چرب حدالامکان خودداری شود تا از بروز چاقی و اضافه وزن و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *