تدابیر طب سنتی در فصول مختلف سال

حکمای طب سنتی در فصول مختلف سال تدابیر مختلفی داشته اند. آگاه باشید که از دیدگاه  طب سنتی پرهیزکردن مقدم بر درمان است و اولین قدم در راه سلامت و بهبود شرایط بدن پرهیزکردن  است، باید از مصرف غذاهای زیان بخش پرهیز شود.

مزاج فصل تابستان گرم و خشک است و توصیه آنها سکنی گزیدن در مکانهای خنک با انجام ورزش های کم است.

در خوردن و آشامیدن توصیه شده است که از غذاهای سبک استفاده شود مانند آب دوغ خیار، هندوانه، گوجه فرنگی و خیار که غذاهای سبکی هستند زیرا در تابستان هضم ضعیف تر انجام میگیرد. در این فصل  از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی می‌شوند، پرهیز کرد، مخصوصاً مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون، نعناع، تره، شاهی، شوید و… در نتیجه باید از غذاهای پخته ساده بدون ادویه‌جات استفاده شود.

در فصل پاییز چون به سمت سردی و خشکی می رویم  بیماری هایی مثل اگزما و خشکی پوست بیشتر دیده می شود. توصیه حکما این است  که از مصرف غذاهایی که باعث بروز خشکی در افراد می شوند پرهیز شود و از غذاهایی که رطوبت کافی دارند استفاده شود. مزاج فصل پاییز سرد و خشک است.

 در فصل زمستان به دلیل سردی هوا حکمای طب سنتی می گویند حرارت در درون بدن متمرکز می شود یعنی هضم بسیار قوی داریم و دستگاه گوارش بخوبی عمل می کند و توصیه می شود در زمستان هر غذایی را با هر غلظتی می توان میل کرد.

و در فرهنگ ما غذاهای سنگینی مانند حلیم و کله پاچه مخصوص فصل زمستان است ،  و در این فصل بر عکس تابستان به ورزش کردن تاکید زیادی شده است.

در فصل بهار غذا زیاد نخورید. غذاهایی هم که مصرف می کنید بهتر است غذاهای لطیفی باشند که هضم راحتی داشته باشند و مواد زاید زیادی تولید نکند. غذاهایی که مزاج گرم دارند مصرف نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *