بیماری مگس پران

مگس پران چیست؟ آیا میتواند خطرناک باشد؟

دو دلیل برای بروز بیماری مگس پران وجود دارد یکی اینکه آسیبی به بافتهای درونی چشم وارد شده باشد و دوم اینکه بدون هیچ آسیبی چشم بیمار دچار مگس پران شده باشد.

برای افرادی که برای بیماری مگس پران به پزشک مراجعه کرده اند و پس از معایناتی هیچ نوع آسیبی در چشم تشخیص داده نشده توصیه می شود که در زمینه های سفید کمترنگاه کنند و کمتر به آن فکر کنند و به صورت ذهنی آن را حذف کنند.

مکس پران در عدم وجود آسیب های بافتی هیچگونه مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و نباید باعث نگرانی شود.

مگس پران یا لکه‌های شناور چشم سایه‌های مزاحمی هستند در میدان دید برخی افراد. مبتلایان به مگس پران ممکن است نقاطی تیره رنگ، ذرات کوچک غبار یا رشته های شناوری را جلوی چشمان خود ‌بینند.

با افزایش ناگهانی این سایه ها در میدان دید خود که با احساس دیدن جرقه و نیز کاهش میدان دید همراه باشد، هر چه سریعتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

چند علت برایبروز مگس پران می توان متصور بود:

فرایند پیری

بیماری

عوارض برخی بیماری ها

مگس پران در حقیقت سایه کدورت‌های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه  ایجاد می‌شوند و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود. چسبندگی و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه، جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه یا خونریزی در درون چشم می‌تواند از عوامل ایجاد مگس پران باشد.

علت مگس پران

با افزایش سن احتمال بروز مگس پران  افزایش پیدا می‌کند شاید بتوان گفت بسیار هم رایجی است، افراد زیادی در سن بالای ۶۰ سال دچار مگس پران می‌شوند.

رشته‌های موجود در زجاجیه (ماده ژله‌ای و شفافی است که فضای پشت عدسی چشم را پر کرده است) در بچه‌ها و افراد جوان معمولا بسیار جزئی است و دیده نمی‌شود، اما با افزایش سن این رشته‌ها ضخیم‌تر می‌شوند و در بعضی جا‌ها به یکدیگر می‌چسبند و سبب ایجاد کدورت می‌شوند که سایه این کدورت بر روی شبکیه به صورت مگس پران احساس می‌شود.علاوه بر این در اکثر افراد مسن بخشی از رشته‌های محیطی زجاجیه که به شبکیه اتصال دارد و از جای خود جدا می‌شود و وارد بخش‌های مرکزی زجاجیه می‌شوند. این وضعیت که آن را به نام (جدا شدگی خلفی زجاجیه) می‌شناسند رایج‌ترین علت ایجاد مگس پران است.

برخی مواقع نیز وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول‌های التهابی در زجاجیه می‌شود که موجب ایجاد مگس پران می‌شود. یکی دیگر از عوامل ایجاد مگس پران وجود خونریزی در داخل زجاجیه است، به عنوان مثال در افراد مبتلا به دیابت ممکن است خونریزی خفیف چشمی ابتدا به صورت یک مگس پران دیده شود.

مگس پران معمولا در افراد بالای ۶۰ سال، نزدیک بین، افرادی که سابقه جراحی چشم دارند و افرادی که سابقه التهاب چشمی داشته اند مشاهده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *