برخورد صحیح با بی اشتهایی

تغذیه کودکان و خوراندن غذا به آنها بدلیل شرایط رشد بیسار مهم است. مشکل امروزه والدین با کودکان این است که آنها تغذیه خوبی ندارند و از غذاهایی که والدین اصرار به خوردن آنها دارند پرهیز می کنند، از طرفی هم والدین نگران کوتاه ماندن قد ، لاغری و ضعف، کم پشتی مو، مشکلات ناخن  در کودکانشان هستند و این مسائل آنها را دچار نگرانی می کند. آنها سعی میکنند غذا ها و فرآورده های بهتری برای کودک آماده کرده تا شرایط مطلوبی برای رشد کودک فراهم کنند  ولی باز هم با امتناع کودک روبرو می شوند .

از عواملی که باعث سرباز زدن کودک از خوردن غذا می شود می توان به خستگی زیاد، گرسنه نبودن، کم خوابی، فاصله نامناسب بین وعده های غذایی با میان وعده ها، ابراز استقلال کودک و جلب توجه بیشتر والدین اشاره کرد. البته کودک در زمان بیماری و دندان درآوردن هم به خوردن غذا میلی نشان نمی دهد.

واقعیت این است که همه ما از کوچک تا بزرگ به دنبال محبت هستیم. کودکان هم به دنبال راه هایی برای جلب توجه بیشتر هستند. وقتی کودک بطورغریزی حس می کند با  نخوردن غذا مورد توجه قرار می گیرد با گفتن اینکه غذا بخور دیگرتحریک به غذا خوردن نمی شود.

ممکن است کودک علی رغم اینکه غذایی را دوست داشته پس از مدتی تمایلی به خوردن آن نشان ندهد. والدین باید با ایجاد تنوع و تغییراتی در پخت غذا و ارائه ظاهری متفاوت کودک را تشویق کنند.

در برخورد با این کودکان بهتر است  والدین صبور باشند. مجبور کردن کودک و بدخلقی با او وضعیت را بدتر میکند. پس از اتمام وعده غذایی، سفره یا میز غذا باید جمع شود. با این روش کودک می آموزد مدت خوردن غذا زمان محدودی دارد و اگر بموقع نخورد گرسنه خواهد ماند. گرسنه ماندن کودک باعث می شود وعده غذایی بعدی را با اشتهای بیشتری میل کند و سهم غذایش را کامل بخورد.

توصیه کارشناسان تغذیه این است که غذا خوردن باید از حالت تنبیه و تشویق خارج شود و برای حل مشکل غذا خوردن از مشاوران تغذیه کمک بگیرید. مشاور تغذیه ضمن صحبت با کودکان و بیان عوارض غذا نخوردن کودک را متوجه مشکل خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *