کودک سندروم داون

کودکان سندورم داون شرایطی دارند که با یک کروموزوم اضافی  به دنیا می آید. این مشکل باعث تاخیر در رشد جسمی و روانی کودک می شود. در این بیماری بسیاری از عوارض و معلولیت ها دائمی هستند ولی جای امیدواری است که با درمان پیوسته، این بیماران می توانند به شرایط مناسبی برای زندگی برسند.

هرچند به کمک غربالگری می توان جنین مبتلا به این بیماری را تشخیص داد، اما مادر هیچ علامتی که نشانه ابتلای جنین به سندرم داون باشد را متوجه نمی شود.

هنگام  تولد ، نوزادان مبتلا به سندورم داون نشانه های ویژه ای دارند:

  • صورتی صاف
  • کوچکتر بودن سر نسبت به حالت طبیعی
  • کوتاهی گردن
  • بزرگی زبان که از دهان بیرون آمده
  • شکل نامتعارف چشم ها
  • گوش های کوچک و غیر معمول
  • ماهیچه های ضعیف

نوزادان سندرم داون ممکن است در اندازه ای متوسط بدنیا بیایند، ولی رشد کندی نسبت به نوزادان طبیعی خواهند داشت.

کودک سندروم داون در حیطه کودکان عقب مانده ذهنی محسوب می شود. این کودکان دارای سندروم هستند و سندروم به معنی دارا بودن چندین مشکل، مشکلات حرکتی در بدو تولد، مشکلات گفتاری، مشکلات ذهنی و مشکلات ارتباطی و مشکلات اجتماعی.

آنچه که مهم است مداخلات زود هنگام و تشخیص زود هنگام این بیماری است ، مداخلات زود هنگام این فرصت رو به ما می دهد که کودک را در ابتدایی ترین سن رشد خودش تحت مداوا قرار دهیم ، مداوای پزشکی و مداوای توان بخشی .

در توان بخشی کودک ، کودک بعد تولد نیاز دارد از خدمات کاردرمانی جسمی در کلینیک های توان بخشی  استفاده کند، این کودکان اغلب دچار شلی عضلات هستند و مفاصلشان ثبات لازم را ندارد و لازم است برای راه افتادن کودک از خدمات جسمی این کلینیک ها استفاده کرد.

قدم بعدی گفتار کودک است ، همان شلی عضله در قسمت گفتارکودک کاملا مشهود است و لازم است گفتار درمان مداخله زود هنگام داشته باشد.

در نهایت آن چیز که بسیار حایز اهمیت است بحث مسائل شناختی کودک است ، حضور این کودکان در مهد های شناختی در کلینیک های توان بخشی، فرصت را به خانواده می دهد که تمرینات توان بخشی را  آموزش دیده و از مربیانی که در حیطه روانشناسی برای کودکان استثنایی کار کرده اند آموزش لازم را فرا بگیرند و ضمن حفظ ارتباط با کلینیک توان بخشی،  در منزل نیز این تمرینات را به صورت مکرر و مداوم انجام دهند.

بنابراین آنچه باعث پیشرفت مراحل درمانی و رشد کودک است رعایت و استمرار برنامه درمانی توسط خانواده درخانه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *