چه افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند؟

چه افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند؟

خانم هایی که بارداریشان بعد از سن 35 سالگی است و سابقه دیابت نوع 2 در خانواده درجه یک خود یا سابقه دیابت بارداری درحاملگی های قبلی داشته اند، یا مبتلا به فشار خون مزمن، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا پیش از بارداری دچار اضافه وزن هستند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

برای پیشگیری ازابتلا به دیابت بارداری، به تمام خانم هایی که در معرض ابتلا هستند توصیه می شود سه ماه قبل اقدام به بارداری حتما وزن خود را کنترل کنند زیرا اگر وزن آنها 20 درصد بالاتر از حد طبیعی باشد احتمال بروز دیابت بارداری بیشتر است .

مشاوره تغذیه قبل از بارداری برای این افراد توصیه می شود، افزایش وزن کنترل شده در دوران بارداری بسیار حایز اهمیت است.

از دیابت بارداری بیشتر بدانیم:

چطور دیابت بارداری کنترل می شود؟

دیابت بارداری موجب افزایش میزان قند خون در طول دوران بارداری است. این بیماری ممکن است حتی در افرادی که سابقه ای هم نداشته اند نمایان شود. دیابت بارداری و کنترل آن  دو نوع است. افرادی هستند که از طریق رژیم غذایی و ورزش می توانند آنرا کنترل کنند و برخی از مادران مبتلا به دیابت بارداری نیاز دارند که برای کنترل از انسولین و سایر داروها استفاده کنند.

آیا فرد می تواند متوجه دیابت بارداری شود؟

شاید افراد مبتلا به دیابت بارداری متوجه بیماری خود نشوند و عموما زمان آزمایش های غربالگری پی به آن برده می شود. علامت های دیابت که می توان متوجه آن شد احساس تشنگی بیشتر از گذشته، احساس گرسنگی بیشتر و تمایل به خوردن غذای بیشتر و حجم و دفعات ادرار بیشترهستند.

دلیل بروز دیابت بارداری چیست؟

در بدن تولید هورمون انسولین به عهده لوزالمعده است. سلول های بدن برای تغذیه و تولید انرژی نیاز به قند دارند و انسولین مجوز ورود گلوکز به داخل سلول هاست. بطور معمول با تولید کافی انسولین میزان قند خون کنترل شده و غذای لازم به سلول ها می رسد. ولی هنگام بارداری جفت هورمون هایی را می سازد و در خون آزاد می کند که باعث افزایش گلوکز در خون می شوند. اگر بدن نتواند انسولین لازم را تولید کند یا نتواند از آن استفاده کند، سطح قند خون فرد افزایش یافته و باعث دیابت بارداری می شود.

پیش از بارداری به فکر پیشگیری دیابت باشید.

داشتن سبک زندگی سالم، رژیم مناسب و سالم غذایی، پرهیز از مصرف فست فودها، پرهیز از رژیم های غذایی با قند زیاد، ورزش و تحرک مستمر و کاهش وزن می توانید برای دوران بارداری خود را آماده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *