نحوه صحیح تغذیه کودکان با شیر مصنوعی

یکی از نکات مهم دادن شیر مصنوعی این است که جوری شیر مصنوعی را در برنامه غذایی کودک قرار دهیم که شیر مادر را از دست ندهد.

انتخاب نوع تغذیه کودک با شیر خشک یا شیر مادر مهمترین نکته در تغذیه کودک است. برخی مادران علی رغم تمایل به شیردهی طبیعی به کودک خود متاسفانه در تولید شیر ضعف دارند. البته این مشکل قابل حل است و میتوان با بهره گیری از روشهایی، کودک ضمن مصرف شیر مادر از شیر مصنوعی برای جبران کمبود تا رفع کامل مشکل تولید شیر مادر استفاده کند. به هر زحمتی که شده کودک نباید از حداقل مصرف شیر مادر محروم شود. شیر مادر یک منبع غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی لازم برای کودک و متناسب با دستگاه گوارش کودک برای هضم راحت است. تغذیه کودک از شیر مادر متضمن بقا و سلامت کودک و تقویت کننده عملکرد سیستم ایمنی بدن او در آینده است. کودک باید در 6 ماه اول زندگی فقط از این مایع سرشار از مواد مغذی تغذیه کند و در ماه های بعدی درکنار خوردن غذاهای دیگر توصیه می شود حداقل تا یک سالگی از شیر مادر بخورد و در صورت تمایل مادر و کودک این روند تا 2 سالگی ادامه یابد.

هنگامی که شیر مادر به هر دلیلی کاهش پیدا می کند، پزشک برای جلوگیری از افت رشد وزنی نوزاد مجبور به تجویز شیر مصنوعی خواهد شد. توصیه می شود برای اینکه کودک بتواند بمدت دو سال از نعمت شیر مادر که اساس زندگی و حق مسلم اوست بهرمند باشد، درهر نوبت تغذیه، ابتدا شیر مادر به کودک داده شود تا او با مکیدن پستان مادر باعث افزایش تولید شیر مادر شود. بلافاصله بعد از شیر مادر باید شیرخشک را که مقدار آن با توجه به اشتهای کودک آماده شده بوسیله قاشق، فنجان، قطره چکان، سرنگ یا هر وسیله دیگری، بغیر از شیشه شیر به کودک خورانده شود. خوردن شیر با شیشه و پستانک می تواند کودک را دچار گیجی کند. یعنی او در تشخیص پستان مادر و سر پستانک شیشه دچار اختلال شده و مجبور خواهد شد یکی از این دو را رها کند.  شب هنگام از دادن شیر مصنوعی پرهیز شود. شب ها در هنگام خواب حتما شیر مادر به بچه داده شود تا تولید شیر مادر استمرار و افزایش پیدا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *