دیابت بارداری و آشنایی با ماهیت مواد غذایی

هنگامی که خانم های باردار مبتلا به دیابت بارداری به مشاور تغذیه مراجعه می کنند لازم است که دو نکته را از آنها بیاموزند:

1- با فهرست جانشینی مواد آشنا شوند ، فهرستی است که توسط درمان گر به بیمار داده می شود تا مواد غذایی را جایگزین مواد غذایی دیگری کنند به طوری که نه باعث افزایش قند آنها شود و نه فرد با کمبود مواد غذایی روبرو شود.

2- لازم است بایک لیست از نمایه گلیسنی مواد غذایی آشنا شوند، در این فهرست خواهند فهمید که چه مواد غذایی باعث افزایش سریع تر قند خون خواهند شد.

بیمار مبتلا به دیابت بارداری با استفاده از این دو فهرست می توانند با مصرف مواد غذایی با نمایه گلیسنی بالا و پایین از افزایش و نوسان شدید قند خود جلوگیری کنند.

پس به خانم های باردار توصیه این است که در اسرع وقت افزایش آگاهی نسبت به ماهیت و کیفیت مواد غذایی پیدا کنند و از حذف گروه های غذایی پرهیز کنند .

درباره میوه ها باید توجه داشت که رسیده بودن میوه ها مهم است به طوری که هر چه میوه رسیده تر باشد قند خون را سریع تر بالاتر می برد. نکته بعد روش طبخ و فرآوری مواد غذایی است که بسیار مهم است .همچنین ترکیبی مواد غذایی در کنترل افزایش قند خون موثر است. بطور مثال وقتی مواد پروتئینی با مواد کربوهیدراتی ترکیب می شوند سطح قند خون را با سرعت کمتری بالا می برند . توصیه می شود از برنج، نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

زمانی با دیابت بارداری در زن باردار مواجه می شویم که بدن او نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند، این پیش آمد منجر به افزایش سطح قند در خون می‌‌گردد و اگر کنترل نشود، چه بسا مادر و جنین را با بروز مشکلاتی تهدید کند. بنا به گزارش ها همواره حدود 10 درصد از مادران باردار دیابت بارداری را تجربه می کنند. پس از حاملگی بدن زن با افزایش تولید هورمونها وزنش را زیاد می کند. و این رویداد ممکن است موجب شود که سلولهای بدن او نتوانند از انسولین به نحو کامل و درست بهرمند شوند که در این صورت شاهد حالتی تحت عنوان مقاومت به انسولین خواهیم بود. برای کنترل قندخون، باید هورمون انسولین بیشتری در اختیار سلول ها قرار گیرد و در برخی موارد پانکراس زن باردار قادر به تولید مقدار کافی انسولین نخواهد بود که منجر به افزایش قندخون می‌شود. فرد باردار در معرض دیابت بارداری ممکن است تشنگی غیر عادی و شدید ، دفع ادرار به دفعات، احساس خستگی، حالت تهوع، تکرار عفونت‌ مثانه، بروز تاری دید را تجربه کند.

چه رژیم غذایی برای دیابت بارداری مناسب است؟  از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنند؟

با استفاده از یک رژیم غذایی سالم  می شود دیابت بارداری را که برخی در طول حاملگی دچار آن می شوند کنترل کرد و نزول عوارض آنرا باعث شد.  گروه کارشناسی سوشا تی وی در این مطلب سعی داریم رژیم غذایی مناسب برای زنان حامله مبتلا به دیابت بارداری و نحوه ی درمان و برخی عوارض آن را توضیح دهیم.

غذاهایی که فرد مبتلا به دیابت بارداری باید مصرف کند، تابعی از یک رژیم غذایی سالم در طول زمان بارداری است. قند خون کنترل نشده بالا می‌تواند به مادر و جنین در حال رشد او صدمه بزند. برای کنترل  قندخون باید بر میزان، نوع و دفعات مصرف کربوهیدراتها در فرد نظارت شود. داشتن یک برنامه غذایی و نوشتن موادمصرفی می تواند کمک بسزایی در این روند داشته باشد. توجه بر مصرف کربوهیدرات‌ها  و خوردن بموقع وعده‌های غذایی و قرار دادن میان وعده‌ در دستور غذایی، مانع افزایش ناگهانی قند خون خواهد شد. توصیه میشود که مادران مبتلا به دیابت بارداری، 3 نوبت غذای اصلی بمیزان کم تا متوسط و 2 تا 4 نوبت از مواد مغذی به عنوان میان وعده استفاده کنند.

تاکید می شود از مصرف مقادیر بسیار زیاد کربوهیدرات در یک زمان اجتناب شود.

استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده که دارای فیبر زیادی هستند مناسب است·

مصرف همزمان کربوهیدراتها با پروتئین‌ها و چربیهای سالم به تعادل قند در خون کمک می کند·

هیچکدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید ·

صبحانه‌ هایی حاوی مقادیری فیبر، پروتئین و کربوهیدرات خورده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *