بی اشتهایی در کودکان 2 تا 5 سال

در خانواده های ایرانی بی اشتهایی کودکان 2 تا 5 سال یکی از شایع ترین مشکلات است. عمدتا ناشی از عدم پیروی مادر و پدر و اطرافیان از یک برنامه غذایی منظم است، به عبارت دیگر ما بسیار شاهد هستیم که کودکان کمتر از 5 سال در طول 24 ساعت چیزی برای خوردن در دست دارند، خوردن بیسکویت، کیک، شکلات، آب میوه و خوراکی های متعدد دیگر. با این شرایط والدین متوقع هستند که کودک در وعده های اصلی غذا مانند بقیه اعضا خانواده بر سر سفره نشسته و غذا بخورد!  این یک رفتار غیر مطلوب در تغذیه کودک است و منجر به بی اشتهایی کودک خواهد شد.

وقتی به خانواده ها می گوییم که از دراختیار گذاشتن این هله هوله ها به کودک پرهیز کنند، متاسفانه با یک جمله کار خود را توجیحی می کنند که ” بچه گریه میکند، و دلش می خواهد” چه کار کنیم ؟

جواب این است که  وجود پدر، مادر و بزرگترها در خانواده باید یه نقش موثر در رشد و تکامل کودک و صلاح اندیشی برای او داشته باشد. مثلا اگر شما هر کاری که کودک می خواهد انجام دهید ، بود و نبود شما برای این کودک تفاوتی خواهد داشت ؟

نکته بسیار مهم این است که به کودکانی که با عقل خودشان بزرگ می شوند ظلم بزرگی می شود، زیرا کمک و محبتی به کودک نشده است.

والدین باید تلاش کنند به جای تبعیت ازهر خواسته کودک ، صلاح کودک را در نظر بگیریم و به هیچ وجه با دادن تنقلات بی ارزش در طول 24 ساعت کودک را از خوردن غذای اصلی محروم نکنیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *