برخورد صحیح با مشکلات رفتاری کودکان

مشکلات شایعی که این روزها در خانواده های تک فرزند و حتی دو فرزند دیده می شود ، مشکلات رفتاری کودکان است

برخی از والدین از رفتار پرخاشگرانه یا لجبازانه کودک خود به ستوه آمده اند.

یادمان باشد رفتارکودک حاصل عکس العمل والدین و اطرافیان به آن رفتار کودک است. به عبارتی اگر کودک برای به دست آوردن چیزی جیغ بزند و لجبازی کند و یا وقتی چیزی می خواهد سر خود را به زمین بکوبد و با رفتارهای خود سعی کند تا والدین را وادار کند تا برای ساکت کردنش آنچه را که خواسته در اختیارش قرار دهند ، پاسخ والدین بسیار مهم است. اگر در این شرایط کودک به خواسته اش برسد والدین به صورت غیر مستقیم به او یاد می دهند که هرگاه از من چیز غیر عادی خواستی یا درخواست هایی داشتی که من اجابت نمی کردم می توانی با جیغ زدن و رفتارهایی خاص آنها را بدست آوری.

توصیه اکید این است: در مورد رفتارهای نا مناسب و نا متعارف کودک به هیچ وجه رفتار و پاسخ مثبت ندهیم، عکس العمل مناسب در این شرایط  پاسخ منفی است. البته نه با کودک دعوا می کنیم نه تنبیه می کنیم و نه توضیح می دهیم و فقط با اخم کردن و جدی نشان دادن خود کودک را تنها می گذاریم.

کودکان در تنهایی خود دیگر لجبازی نمی کنند و سرشان را زمین نمی کوبند زیرا کوبیدن سر بر زمین فقط برای تحریک رفتاری مادر انجام می شد و در نبود او دیگر کودک این کار را انجام نمی دهد.

توصیه می کنیم که رفتار مثبت را در برابر رفتار مثبت کودک انجام دهید وپاسخ های منفی به خواسته های غیر متعارف کودک را مکرر انجام دهید تا کودک کاملا درک کند که والدین از این رفتار کودک خوشنود نیستند و آن رفتار را نمی پسندند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *